Till innehåll på sidan

Utbildning som möter kompetensbehov

Bristen på cybersäkerhetskompetens är stor både i Sverige och internationellt. I takt med digitaliseringens utveckling och ett förändrat säkerhetsläge ökar behovet, såväl för stärkt motståndskraft och försvarsförmåga i samhället, som stärkt konkurrenskraft för svenskt näringsliv. Efterfrågan på kompetens förväntas växa snabbare än antalet yrkesverksamma inom området, vilket gör den globala konkurrensen om den till en fortsatt utmaning. Kvinnor är idag underrepresenterade inom cybersäkerhetsbranschen.

Behoven av cybersäkerhetskompetens varierar beroende på bransch och sektor. Kompetensen som efterfrågas är ofta tvärfunktionell och innefattar såväl djupt tekniskt kunnande som juridiska aspekter och ledningsfrågor. Det saknas idag en samlad bild av kompetensbehovet i Sverige, vilket försvårar kompetensförsörjningsarbetet på nationell nivå.

Nav för fortbildning inom cybersäkerhet

Cybercampus Sverige möter kompetensförsörjningsutmaningen genom att fungera som en första ingångspunkt för att hitta relevant cybersäkerhetsutbildning för yrkesverksamma. I enlighet med Cybercampus strategi för utbildning är fortbildning för yrkesverksamma den mest prioriterade verksamheten, där det i dagsläget inte finns någon annan nationell samlande aktör.

Det finns många möjligheter för yrkeshögskolor och högskolor att möta kompetensbehoven inom privat och offentlig sektor. Arbetet med utbildningar för yrkesverksamma sker i samverkan mellan Cybercampus samarbetspartners inom högre utbildning och knyter samman befintligt utbud runt om i Sverige. I det fall det saknas befintliga utbildningar kan nya skapas.

En bredd av cybersäkerhetsutbildningar behövs

Lärande under yrkeslivet kan ta många olika former. Fortbildning gäller höjd kunskap för det jobb man har, medan vidareutbildning används som begrepp för utbildning inför en ny yrkesroll med högre eller nya kunskapskrav. Cybercampus tog fram en översikt med fiktiva exempel för de utbildningar som efterfrågats. Den visar att det behövs såväl breda introduktionsutbildningar, som mer specifika utbildningar för specialister.